Ağrı Pili (Spinal Kord Stimülasyonu) Nedir?

Ağrı pili nedir?

Her iki koldan, gövdeden ve bacaklardan gelen ağrı hissi omurilik yoluyla beyine ulaşarak ağrıya neden olur. Ağrı pili olarak bilinen spinal kord stimülatörü,  ağrı hissinin omurilikten beyine iletilmesini elektrik uyarısı ile engelleme mantığıyla çalışan bir sistemdir. Omurilik zarı üzerine cerrahi olarak yerleştirilen 3-4 cm uzunluğunda bir elektrik kablosu ve dışarıdan ayarlanabilen pilden oluşur. Cilt altına yerleştirilen pil dışarıdan şarj edilebilir olduğundan pil ömrü 15 yıla kadar uzayabilir. Pil dışarıdan bir kumanda ile ayarlanabilir ve istenildiği takdirde kapatılabilir.

Ağrı Pili Hangi Hastalara Uygulanıyor?

Ağrı pili tedavisi en sık olarak daha önce birkaç kez bel fıtığı ve benzeri omurga ameliyatları olmasına rağmen ağrıları devam eden hasta grubunda kullanılır. Bunun dışında dolaşım bozukluğuna bağlı ağrılar, şeker hastalığına bağlı ortaya çıkan nöropatik ağrı, kol veya bacakların dolaşım bozukluğuna bağlı amputasyonu, bir diğer deyişle kesilmesi sonrası ortaya çıkan fantom ağrısı, omurilik zedelenmesine bağlı ortaya çıkan ağrılar ve kanser ağrılarında da uygulanabilir. Ağrı pili uygulanması için kişinin klasik ameliyatlar ile tedavi edilemeyen bir hastalığı olmalıdır.  Örneğin bel fıtığına bağlı ağrısı olan kişiye ilk tercih olarak bu ameliyat uygulanmamalıdır. Ancak birkaç kez bel fıtığından ameliyat olmuş, MR görüntülemesinde fıtığı olmayan fakat sinirler etrafındaki yapışıklıklar nedeniyle ağrısı  olan hastalarda uygulanabilir ve iyi sonuçlar alınabilir.

Ağrı Pili Ameliyatı Nasıl Yapılıyor?

Bir hastaya ağrı pili ameliyatı yapılabilmesi için Beyin ve Sinir Cerrahisi, Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon,  Nöroloji ve Algoloji hekimlerinden oluşan bir heyetin onayı gereklidir. Heyet onayı alan hastalara ilk olarak test amaçlı olan elektrot yerleştirilir. Elektrot ciltten çıkarılır ve dışarıdan ayarlanabilen ağrı piline bağlanır. Bir hafta süren deneme süreci sonrasında fayda gören hastalara kalıcı olarak pil yerleştirilir. Fayda görmeyen hastalara kalıcı ağrı pil uygulaması yapılmaz.