Epilepside (Sara Hastalığında) VNS

Epilepsi nedir?

Epilepsi, ya da halk arasında bilinen ismiyle sara hastalığı beynin anormal elektriksel aktiviteleri neticesinde hastada ani olarak gelişen klinik bir durumdur. Hastalık genellikle belli zamanlarda ortaya çıkan nöbetler  şeklinde görülmeye başlar. Kişinin tek bir nöbet geçirmesi epilepsi hastası olduğu anlamına gelmez. Epilepsi herhangi bir yaşta görülebilir ve çok çeşitli türleri vardır. Hastalığın  tanısı uzman nörologlar tarafından detaylı hastalık öyküsü ve muayene ile koyulur. Tanıyı desteklemek ve nedenini araştırmak amaçlı kan tetkikleri, (EEG), Manyetik Rezonans (MR), Bilgisayarlı Tomografi ve PET gibi yöntemlerden faydalanılır. Dünya nüfusunun %1’ini etkileyen bu nörolojik hastalığın öncelikli tedavisi anti-epileptik ilaçlar olmakla birlikte tedavisinde cerrahi yöntemlerin yeri gün geçtikçe artmaktadır.

Epilepside cerrahi tedavi seçenekleri

Epilepsi hastalığı, tümör, damarsal hastalık ya da yapısal beyin bozuklukları gibi nedenlerden dolayı oluşmıuşsa  sebebi ortadan kaldıracak cerrahiler uygulanır. Diğer nedeni belirlenemeyen epilepsi  hastalarının tedavisine ise  ilaç uygulaması ile başlanır. İlaca dirençli olan hastalarda cerrahi tedavi seçenekleri uygulanır. Epilepsi cerrahisi iki bölümde değerlendirilebilir. Bunlardan ilki ve tercih edileni rezektif cerrahi olarak adlandırılan epileptik odağın cerrahi olarak çıkartılmasıdır. Rezektif cerrahi; epileptik odağın  tespit edilemediği, zeka düzeyinin düşük ya da epileptik odağın fonksiyon olarak önemli bir alanda bulunması durumunda önerilmemektedir. Bu durumda olan  hastalarda vagal sinir stimülasyonu ve derin beyin stimülasyonu gibi nöromodülasyon ameliyatları uygun hastalarda başarılı sonuçlar vermektedir.

Epilepside VNS Ameliyatı nedir? Nasıl yapılıyor?

Vagus siniri beyinde bir çok alan ile bağlantısı bulunan ve kafatasından çıktıktan sonra boyundan aşağı ilerleyerek kalp, akciğer, mide, karaciğer, bağırsaklar gibi organlar üzerine çeşitli etkileri olan bir sinirdir. Vagal sinir stimülasyonu cerrahisi vagus sinirinin boynun sol tarafındaki seyri sırasında sinir üzerine yerleştirilen bir elektrot ile beyine elektrik uyarımı yapılması ve nöbetlerin engellenmesi prensibine dayanır. Sinir üzerine yerleştirilen elektrot, sol göğüs altına yerleştirilen bir pil aracılığı ile kısa aralıklarla beyine elektrik uyarısı gönderir. Pil manyetik bir cihaz aracılığı ile cilt üzerinden programlanabilir özelliktedir. Vagal sinir stimülasyonu cerrahisi  uygun epilepsi hastalarında uygulaması kolay, komplikasyon riski düşük bir cerrahi tedavi yöntemdir.