BEYİN PİLİ (DBS) TEDAVİSİ NEDİR?

Derin beyin Stimülasyonu (DBS), Parkinson Hastalığı, Esansiyel Tremor (Titreme) ve Distoni gibi hareket bozukluklarında uygulanan ve başarılı sonuçlar alınan bir cerrahi yöntemdir. Ayrıca Epilepsi, Obsesif- Kompülsif Bozukluk (Takıntı Hastalığı) ve Tourette Sendromu (Tik hastalığı) gibi hastalıklarda da son yıllarda kullanımı giderek artmaktadır. Ayrıca dünyada alzheimer, otizm, bağımlılık ve benzeri hastalıklarda da vaka düzeyinde kullanımları mevcuttur.

Yukarıda sıralanan hastalıkların ortak noktaları belirli beyin bölgelerindeki aktivite bozukluğundan kaynaklanıyor olmalarıdır.  Beyinde aktivite bozukluğu olan bölge hastalığa göre değişiklik gösterir. Bugünkü bilgimiz dahilinde bahsedilen beyin bölgeleri arasında oluşan bu hataya bir nevi kısa devre neden olmaktadır ve hastalıkların ana semptomlarından sorumlu tutulmaktadır. Derin beyin stimülasyonunun, beyin bölgeleri arasında var olan bu kısa devreyi düzelterek etki gösterdiği düşünülmektedir. DBS yöntemi dikkatli ve doğru seçilmiş hasta grubunda çok etkili bir tedavidir. Bir diğer deyişle DBS tüm hareket bozukluğu hastaları için çok uygun bir tedavi yöntemi olmayabilir.

DBS ameliyatında beyindeki derin çekirdekleri hastanın durumuna göre tek taraflı ya da iki taraflı elektrot yerleştirilir. Bu elektrotlar cilt altına yerleştirilen uzatma kablolarıyla köprücük kemiği altındaki göğüs bölgesine ya da karın bölgesine yerleştirilen batarya ile birleştirilir. Böylece bataryanın sağladığı sürekli elektrik uyarımıyla beyinde elektrotların yerleştirildiği derin çekirdeklerine elektrik gönderilir ve yayılır. Yüksek frekanslı olarak yapılan bu uyarımlar, beyindeki bazı bölgelerde bulunan kısa devreyi düzelterek  hastalarda titreme, donma, hareket azlığı gibi şikayetlerin azalmasını ya da tamamen düzelmesini sağlar.

VAKA ÖRNEKLERİ

Ayşe Hanım Beyin Pili Öncesi / Sonrası

Cemal Bey Beyin Pili Öncesi / Sonrası

Nuri Bey – Pil Öncesi ve Pil Sonrası

Yaklaşık 10 yıldır Parkinson hastalığı bulunan ve titreme şikayeti baskın olan hastamız Nuri bey’in beyin pili ameliyatı öncesi ve sonrası görüntülerini izliyorsunuz. Beyin pili tedavisiyle Parkinson hastalığında titreme şikayeti kontrol altına alınabilmektedir. Ayrıca kullanılan ilaç miktarı ameliyat sonrası düşürülebilmekte ve yüksek doz ilaç kullanımına bağlı gelişen istemsiz hareketler (diskineziler), halüsinasyon görme gibi yan etkiler düzelmektedir.

Büşra Hanım – Pil Öncesi ve Pil Sonrası

Uzun yıllardır ses ve hareket tikleri olan hastamızın beyin pili ameliyatı öncesi ve sonrası görüntülerini izliyorsunuz. Tourette sendromu (Tik hastalığı); hastaların kontrol edemedikleri ani hareketler veya sesler çıkarmasına neden olan nöropsikiyatrik bir hastalıktır. Tedavisi psikiyatri uzmanlarınca yapılmaktadır. İlaca dirençli vakalarda beyin pili ameliyatları tikleri kontrol altına almakta oldukça başarılıdır.

Ayten Hanım – Pil Öncesi ve Pil Sonrası

El titremesinin en sık görülen sebebi bilinenin aksine Parkinson hastalığı değil esansiyel tremordur. Beyin pili tedavisiyle şikayetlerini kontrol altına aldığımız hastamız Ayten hanım’ın ameliyat sonrası pil kapalı ve pil açık haldeki videosunu izliyorsunuz.