Trigeminal Nevralji Nedir?

Yüzün sağ ya da sol tarafında ortaya çıkan ani, şiddetli, şimşek çakar tarzda ağrılardır. Ağrı yemek yeme, su içme, çiğneme, dokunma, soğuğa maruz kalma konuşma, yüz yıkama, diş fırçalama, tıraş olma ile ortaya çıkar. Ağrı birkaç saniye ile iki dakika kadar sürebilir ve çok şiddetlidir. Kırk yaş üstü kadınlarda daha sık görülür.

Trigeminal sinir;  yüz bölgesinin duyu hissini taşıyan, üç dalı olan bir sinirdir. Dallardan birisi göz çevresi, diğeri yanak ve üst dudak, diğeri çene ve alt dudak bölgesine doğru seyreder. Ağrı sinirin bir veya iki dalının dağılım alanı ile sınırlıdır. Hastalık, trigeminal sinire atardamar, tümör basısı ya da multiple skleroz nedeniyle olabileceği gibi bazı hastalarda herhangi bir neden bulunamaz.

Tanı; detaylı hastalık öyküsü ve nörolojik muayene ile koyulur. Sonrasında trigeminal sinire bası yapan nedenleri araştırmak için beyin MR mutlaka çekilmelidir. Önemli bir konu da trigeminal nevralji ağrılarının diş ağrıları ile karışarak uzun süre diş tedavisi alan ve ağrıları geçmeyen bir hasta grubunun olmasıdır. Uzun süreli ve tedavi ile geçmeyen diş ağrısı olan kişilerin mutlaka nöroloji ya da beyin cerrahisi uzmanına başvurması gereklidir.

Trigeminal nevraljide ilk tercih ilaç tedavisidir. Epilepside kullanılan ilaçlar düşük dozda başlanarak, ağrının şiddetine göre giderek artırılır. İlaç tedavisi ile düzelmeyen ya da yan etkileri nedeniyle ilaç kullanamayan hastalarda radyofrekans (RF) tedavi ile sinirin ağrı taşıyan lifleri kontrollü olarak yakılarak ağrı engellenir. Atardamar basısına bağlı  ortaya çıkan, özellikle genç ve yüzde duyu kaybı istenmeyen hastalarda mikrovasküler dekompresyon cerrahi tedavisi uygulanır.