OMÜ Beyin Pili Nöromodülasyon Merkezi

Günümüzde kalp hastalıklarının ve kanserin tedavisinde gelişen teknolojiyle birlikte yüz güldürücü sonuçlar alınmakta. Bu gelişmeler sayesinde ortalama bir insan ömrü 85 yaş civarlarına gelmiş durumda. 2050 yılında her 2 kadından birinin ortalama 100 yaşına kadar yaşayacağı tahmin ediliyor. Bu gelişmeler beraberinde Parkinson ve Alzheimer gibi ileri yaşta daha sık görülen bazı nörolojik hastalıkların da görülme sıklığında artışa neden oluyor. Bu nedenle bu tür hastalıkların tedavisinin yapıldığı alanında uzmanlaşmış bilim insanlarını ve doktorları bünyesinde barındıran merkezlere olan ihtiyaç dünyada gün be gün artıyor.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Beyin pili merkezi de  (Nöromodülasyon merkezi) özellikle Parkinson hastalığıdistoni ve esansiyel tremor ( iyi huylu titreme) gibi hareket bozukluklarının takip ve tedavisinin yapıldığı, Nöroloji, beyin ve sinir cerrahi, psikiyatri, algoloji, pediatrik nöroloji ve nöropsikoloji gibi pek çok branştan alanında uzmanlaşmış akademisyenlerin ve hekimlerin aynı serviste bir arada çalıştığı ülkemizde  kurulmuş ilk merkez. Bu sayede  tüm branşların bilgilerini ve deneyimlerini bir arada paylaştıkları ve hasta tedavisinin ortak bir şekilde yürütüldüğü bu merkez ülkemizin ve çevre coğrafyanın ihtiyaçlarını karşılayacak bir altyapıya da sahip.

2017 yılının Eylül ayında OMÜ Rektörlüğü tarafından kurulan beyin pili merkezi,  OMÜ Tıp Fakültesi Dekanlığı ve Hastane Başhekimliği bünyesinde çalışmalarını sürdürüyor. Hasta servis odalarının, poliklinik odalarının, işlem odalarının, doktor odalarının, toplantı salonlarının aynı fiziki mekanda olması daha kollektif, daha etkin bir tedavi sürecini hastalara sağlıyor. Bu konuda eğitim almak isteyen yurt içinden ve yurt dışından genç bilim insanları ve doktorlar da kısa ya da uzun süreli olarak merkezin çalışmalarına gözlemci olarak eşlik ediyor ve eğitimlerini tamamlıyorlar. Kurulan merkezin bir diğer amacı da  ayrıca Parkinson ve benzer hastalıkların cerrahi tedavisinde Türkiye’yi bir çekim ve referans merkezi haline getirmek.

Hastaların beyin piline uygun olup olmadığına karar vermek için bir kaç gün servis yatışı yapılıyor. Uygun olan hastalara beyin pili ameliyatı uygulanıyor. Hastalar düzenli olarak kontrole çağrılıyor ve ilaç pil ayarları serviste gözetim altında yapılıyor. OMÜ Beyin pili merkezi ayrıca bir nevi hasta okulu olarak da hizmet veriyor. Hastalara yattıkları süre içinde hastalıklarıyla ilgili eğitim veriliyor. Nörologlar, diyetisyenler, fizyoterapistler, psikologlar ve konuşma terapistleri tarafından değerlendiriliyor ve hastalıklarıyla ilgili bilgilendirmeler yapılıyor.  Beyin pili tedavisi son yıllarda epilepsi (sara hastalığı), takıntı hastalığı (obsesif kompülsif bozukluk), tik bozukluklarında da yurt dışında sıkça uygulanan bir yöntem. OMÜ beyin pili merkezinin bir diğer amacı da ülkemizde ve çevre ülkelerde bu hastalıklarda da beyin pili tedavisinin kullanımını sağlamak ve farkındalık oluşturmak. Merkezde ayrıca ağrı hastalarında omuriliğe elektrik uyarımı verilerek şikayetlerin azaltıldığı spinal kord stimülasyonu yöntemi de uygulanmakta. Bu tür hastaların takibi de yine algoloji, beyin ve sinir cerrahi, psikiyatri ve fizik tedavi bölümü doktorları tarafından  ortaklaşa yürütülmekte. Yine epilepsi (sara) hastalığında vagal sinir stimülasyonu olarak bilinen tedavi yöntemi de merkezde uygulanan bir diğer nöromodülasyon yöntemi.